Kráska a zvíře: Pár poznámek k natáčení videa "Dotazník"
Usměvavá tvář robota Advee vykukuje na čtenáře tištěných i internetových periodik poměrně pravidelně. Typicky je doprovázena komentáři o luxusním designu či inovativní technologii lokalizace a navigace.
Strohý novinářský styl však už nenabízí tolik prostoru a možností pro odhalení klíčové Adveeho vlastnosti - tedy veselého, trochu drzého způsobu prezentace (či získávání) informací. Pro tyto účely se jako vhodnější prostředek jevilo video, jak ukazuje i přístup, který zvolili kolegové ze slovenského magazínu PC Revue.
Ti odvedli velmi dobrou práci při prezentaci starší verze Adveeho uživatelského rozhraní. I jejich přístup má však svá úskalí - prezentátor se s Adveem trochu překřikuje, není moc jasné, co to robot pořád povídá a video je jako celek poměrně dlouhé, což je ovšem dané jinou cílovou skupinou.
V únoru roku 2013 se tedy rozhodlo, že prezentace Adveeho schopností proběhne formou stylizovanou.
Přestože by bylo logičtější svěřit natáčení klipu povolanějším, např. studentům JAMU či Videoflotu, nakonec jsem si vzal video na triko já. S Adveem jsem strávil 5 let a společně s mým nadšením pro video jako takové mi to v daný moment přišlo jako dobrý nápad.
Pro přehrání popisovaného videa na YouTube klikněte na obrázek
Jelikož jsem doposud s živými lidmi vpodstatě netočil a na tutoriálech od Still Motion vše vypadalo tak snadně, zdálo se mi, že bych to měl zvládnout celkem bez problémů, když se vše dobře připraví. V konečném důsledku jsem si ale stejně prošel poměrně divokou jízdou, zahrnující znovuobjevování kola.
Proto vznikl tento poněkud překynulý článek. Doufám, že těm, kteří by si troufli na podobně velké sousto, naznačí možné výhody i úskalí tohoto trochu "hurá" přístupu.
Scénář
Původní scénář počítal s poměrně ambiciózní formou interaktivního videa. Celou sekvenci zahajoval úvod, kdy se hlavní lidský protagonista potká s Adveem, což mělo být následováno smyčkou, během které by si divák mohl vybrat, která z robotových schopností ho zajímá. Po shlédnutí krátkého videa by se pak opět vrátil do "menu" a vybíral znova.
Na papíře to vypadá docela zábavně, ale při psaní scénáře se jasně ukázalo, že úvod by měl něco přes minutu a protože náročnost na realizaci úvodu výrazně přesahovala náročnost zbytku, zvolil jsem nakonec formu separátních videí pro každý mód robota. Abych příliš neuletěl, rozvrhl jsem si každou scénku jako dialog mezi člověkem a robotem, obohacený o interakci na displeji.
Pro sepisování scénáře jsem využil výborný program Celtx, který je k dispozici v základní verzi zdarma. Jeho použití ssebou nese dvě velké výhody:
- díky vynucenému formátování je člověk nucen jasně oddělovat akci od dialogu
- výstupem je přehledný dokument, jehož rozsah pomáhá odhadnout výslednou délku videa dle pravidla: 1 strana = 1 minuta
Pokud vás zajímá, jak takto vytvořený scénář vypadá, nabízím ke stažení originál k Dotazníku.
Casting
Volba Adveeho dabéra byla naprosto jasná. Zatímco jsme v počátcích projektu Advee experimentovali s "divadelníky", poslední 3 roky je hlasem Adveeho Tomáš Frgala, kterého návštěvníci brněnských klubů možná znají z kapel Kingsfield, Newmour Experience či Sensei. Díky Tomově ostřílenosti, dané dabingem pro desítky akcí s robotem, nebylo pochyb o tom, že to zvládne.
Syntéza nebyla ani zvažována - hlasový projev živého člověka nemá sebelepší technologie šanci přebít. Jedinou výjimkou může být GladOS ze hry Portal, kde ovšem autoři dost těžili z toho, že zlá AI není slyšet neustále.
Velký podíl na skvělém Adveeho dabingu má samozřejmě i Jiří Krejsa, kterému firma za odhalení dabéra vděčí a kterýžto svým uchem i sofistikovaným dirigentským umem udržuje kvalitu nahrávání Adveeho dabingu na patřičné výši již od počátku projektu.
Letmá zmínka o zkušenosti s dabingem "lidí z divadla", která nám zcela nesedla, naznačuje zdroj mé počáteční nedůvěry ohledně využití profíků z oboru. A to i navzdory tomu, že Advee i s původním dabingem zaujal a vyhrál na soutěži POPAI AWARDS 2010.
Vzhledem k výrazně mužskému Adveeho hlasu se jako vhodné jevilo obsadit slečnu, která by tvořila jasný kontrast. Na tomto kroku celá realizace málem vyhořela, jelikož jsem se naivně rozhodl hledat ústřední lidskou postavu mezi studentkami "obecnými", nikoli nutně zkušenými v herectví.
O nalákání zájemkyň o roli se postaralo video "Advee tě potřebuje!", které vzniklo i díky silným pažím téměř všech členů Bender Robotics (dále jen BR). Udržet Adveeho hlavu a vést ji jako loutku totiž není díky její velké hmotnosti žádná legrace.
Na tento klip bylo upozorněno letáčkem, rozneseným po vysokých školách v Brně. Jeho původní verzi vidíte vlevo. I přes rozverný tón a QR kód se letáček vyznačoval tím, že na něj nikdo nezareagoval. Vůbec nikdo.
Napodruhé vyšla sázka na obšírnější a lépe strukturovanou barevnou variantu, která už se mohla pochlubit větším ohlasem. Některé slečny sice postupně odpadly samy od sebe, přesto jich však zbylo víc než dost.
Bohužel se můj tehdejší ostrý odpor k "profíkům" přehoupl do opačného extrému, kdy jsem naivně předpokládal, že odehrát scénku s Adveem zvládne jakákoli slečna, bude-li se chovat přirozeně. No, to nebyl ten úplně nejlepší nápad. Zpětně je s překvapením, že při takto špatně specifikovaném přijímacím řízení nedošlo nakonec k velkému průšvihu. Problémy, které se u slečen objevovaly, byly vždy buď jen v hereckém nebo mluveném projevu - nestalo se tedy, že by nějaká slečna vyloženě propadla v obou oblastech zaráz. Poměrně častou komplikací byl silný přízvuk, což je věc, kterou si v běžné komunikaci člověk až tak neuvědomuje, ale dělá hrozně moc.
Po cca 14 dnech kamerových zkoušek všech dvaceti uchazeček zůstaly v užším výberu jen dvě: Petra a Andrea. A jak jistě tušíte, nejednalo se o slečny divadlem nepolíbené.
Hvězdou videa se tak zcela zaslouženě stala Petra Bartošová, což bylo jedno z těch dobrých rozhodnutí - více o ní dále. Dík patří i Andrei, která byla oporou při konzultacích scénáře a pomohla i s vyjasněním nutné podoby přípravy natáčení.
Volba lokace
Výrazné okolní prostředí patrně ještě sklidí hodně nemilosrdné kritiky. Výběr tohoto místa ale nebyl zcela nahodilý a vycházel ze 3 původních požadavků:
- stylizovat celkovou interakci jako setkání s robotem ve Science centru
- alespoň jedna ze zdí nesměla být bílá, jinak by robot opticky mizel s elegancí zkušeného iluzionisty
- místo muselo být vhodné k natáčení z pohledu transportu robota a zázemí
Průnikem těchto množin bylo lobby Jihomoravského Inovačního Centra, v jehož budově sídlí i BR. Charakter prostředí sice úplně nesedí, za to však nabídl optimistické žluté pozadí, které se doplňuje s barvou vlasů herečky, a navíc - nabízí zázemí s mikrovlnkou a gaučem.
Technické vybavení
Kamera
Přestože se ještě na zkouškách používala indie filmaři oblíbená kamerka Canon HV40 a Nikon 1 V1, na natáčení samotné jsem už volil pouze V1čku. Proč?
HV40 je velice dobrá, ale má i pár nepěkných vlastností:
- nenabízí plně manuální mód, pouze prioritu času/clony a zamykání expozice
- ISO je plně automatické a tak je kontrola nad šumem dosažitelná jen obskurními triky
- po stisknutí tlačítka nahrávání je třeba počkat na roztočení pásky
- optika je poměrně kvalitní, ale nedá se vyměnit a clona ve tvaru kosočtverce je... je... neobvyklá
V1 naopak zmíněné neduhy vůbec netrápí a navíc:
- nabízí výbornou citlivost i při horším osvětlení
- je tak levná, že nebyl problém koupit hned dvě
(původně plánováno paralelní snímání) - má skvělý elektronický hledáček
- natáčené video je skutečně full HD, tj. 1920x1080 (porovnejte s 1440x1080 a "šišatými pixely" u HV40)
- práce se soubory v H.264 je přeci jen jednodušší, než s páskou
Celé video bylo nakonec snímáno objektivem 18.5mm f1.8 (50mm full frame ekvivalent), který je dostatečně světelný a úhlem záběru velice praktický. Parametry snímání byly v podstatě celou dobu nastaveny jako f/2.2 a čas 1/100s při ISO 800. Obecně je sice při natáčení na 30 FPS vhodnější volit čas 1/60, ale v tomto případě jsem riskoval rušivý efekt od zářivek, broukajících si na evropských 50 Hz.
Stativ by byl posloužil velice dobře, ale z důvodu větší flexibility (a mé lenosti) byla pro stabilizaci záběrů použita dostupná ramenní opěrka. Díky tomu je video pro pozorné oko sice mírně houpavé, ale na druhou stranu to významně urychlilo natáčení.
Světla
Celou scénu nasvětlovalo vnitřní osvětlení lobby spolu s dvěma 500 W stálými světly. Každé z nich bylo tlumeno bilým rozptylovým deštníkem. První ze světel jsem zaměřil na Petru pro zdůraznění tváře, byť musela chudák trpělivě snášet postupné vypalování očí. Druhé světlo bylo umístěno naopak za Petrou tak, aby jí zboku osvětlovalo vlasy, které tak byly lépe odcloněny od pozadí. Toto konkrétně je postup vypůjčený z tutoriálu na Lights Film School, které zaujmou nejen britským přízvukem.
Schéma rozložení světelných zdrojů
Jako problém se ovšem ukázal stropní zdroj světla, který vrhal stín tvořící kruhy pod očima. Vzhledem k tomu, že se jednalo o blok hned 4 světel ovládaných jediným vypínačem, nebylo možné je prostě vypnout - to by vedlo k ještě horšímu efektu a to ztemnění celé scény. Nakonec byla tato překážka vyřešena papírovou přelepkou a krátkou motlitbou za nehořlavost této konstrukce.
Zvolená stálá světla nebyla žádnou luxusní technikou - Terronic 500 BASIC Kit působí už od pohledu křehce, ale musí se uznat, že plní svou funkci dobře a navíc je možné si je zapůjčit za rozumný poplatek na brněnské pobočce Megapixelu i přes víkend.
Zvuk
Vzhledem k tomu, že vybraný prostor obývají dva hlučné automaty, jimž zdatně přizvukuje ze spánku zívající kopírka, nepřipadalo použití sebelepšího mikrofonu "na place" v úvahu.
Z tohoto důvodu byly Adveeho hl ášky nahrány předem na Zoom H1, přičemž vizualizaci Adveeho úst zajistila božská "modrá pusa" z dílny Jana Hrbáčka, největšího to pána plošných spojů pod Sluncem, nad ním i vedle něj. Díky tomu nebylo vůbec nutné vizualizaci mluvy nějak ladit a zařízení je nadále integrální součástí Adveeho hlavy.
Jisté obavy jsem měl z postsynchronů Petry. Nikdy jsem to nedělal, navázání zvuku na pohyb úst se současným zachováním původního výrazu mi přišlo jako dost velký problém.
Pro co nejvěrnější replikaci původního hereckého projevu jsem po konzultaci s herečkou připravil krátké smyčky, vždy obsahující jednu výměnu mezi Adveem a Petrou, následované pauzou pro dabing.
Nevím, jak bych tento problém řešil před příchodem tabletů, jelikož funící notebook a mikrofon by v jedné místnosti nadělaly více škody než užitku. Proto byla pomocná videa promítána z tabletu, zvuk šel do sluchátek a herečka tak mohla mluvit do mikrofonu v relativně tichém prostředí.
Veškeré zvuky, které ve videu slyšíte, jsou tak doplněny dodatečně.
Střih
Pro práci s natočeným materiálem jsem použil osvědčené Sony Vegas Platinum (aka Movie Studio). Díky GPU akceleraci většiny procesů s ním práce příjemně odsýpá a HD video (na rozdíl od vychvalovaného Da Vinci Resolve) zvládá při editaci přehrávat plynule, v reálném čase. Ve verzi 12 naprosto ideální program - nejen podle mého názoru, viz. nadšení čišící z článeku "Sony Vegas" v podzimním vydání časopisu FILMMAKER (v.22, s.88).
Jedinou nutnou úpravou před samotným střihem bylo reboxování MOV souborů do MP4. Nevím, jak se s MOVy pracuje na počítadlech od Applu, ale pod Windows to pro mě bylo vždy čiré utrpení, které s každou aktualizací QuickTime playeru nabývalo nových, dosud nevidaných podob.
Pro usnadnění dávkového zpracování jsem si napsal nástroj V1 MOV2MP4, který je k dispozici ke stažení.
Barvy původního videa byly mírně upraveny následujícími moduly tak, aby byl výsledný vzhled trochu víc "filmový" a méně "dokumentární":
- Color Corrector pro teplejší odstín ve středech a výškách
- Brightness and Contrast pro větší kontrast
- Unsharp Mask pro jemné, nikoliv plošné doostření
Velké barevné zásahy umožnilo snímání videa v módu Neutral. Ten video zachytává jako nevýrazné, šedivé, ale díky tomu jej lze dále bez problémů "ohýbat", jelikož je originál prostý přepalů a slitých barevných ploch.
Petra Bartošová
...si zaslouží samostatnou kapitolku. Nevím jak to dělá, ale:
- už během kamerových zkoušek se vůbec nenechala rozhodit okukovači z řad zaměstnanců JIC
- nepamatuji se, že bych ji viděl v jiném rozpoložení, než nakažlivě příjemně naladěnou
- nemá naprosto žádný problém opakovat scénu... donekonečna
- je schopna přesně pochopit význam abstraktních povelů jako "dobrý, a teď trochu jinak"
- nevěřím, že ještě nedělala postsynchrony, protože vyšly skvěle na první pokus
- nezpochybňuje sama od sebe práci druhých, ale v případě, že se člověk zeptá, dostane jasnou odpověď, která je podložená argumenty
- ...a takto bych mohl pokračovat ještě dlouho
Pokud se vám zdá, že to je všechno přece u herečky úplně samozřejmé, vězte, že na samozřejmost nevěřím a Petra je prostě regulérní zjevení :)
Moc jí přeji, ať má šťastnou ruku při výběru scénářů, dobré režiséry a kolegy. Myslím, že má díky svému přístupu i talentu velmi směle nakročeno k velkým úspěchům!
Adveeho výkon
Jelikož by bylo z hlediska natáčení dost nepraktické nechat robota běžet v autonomním režimu, což byl případ dříve zmíněného videa PC Revue, bylo pro tyto účely využito Adveeho funkce přehrávání zvuku pomocí dálkového ovládání.
Protože jsem měl už tak dost starostí s přesouváním světel, natáčením a pokusy o režii, zastala funkci Adveeho loutkáře ověřená asistentka Sestra, čímž se celé natáčení znatelně urychlilo. Díky!
Počkat, takže je to fejk?
Přestože je Advee ve videu dálkově ovládaný, je to i ve skutečnosti pořádně ukecaný robot. Při prohlížení klientem specifikovaného obsahu je svému lidskému návštěvníkovi vždy velice živým a vtipným společníkem.
Video se nedrží reality pouze v tom, že aktuálně nabízená verze robota na lidskou řeč nereaguje a interakce je tak ze strany člověka vedena čistě prostřednictvím dotykového displeje.
Závěrem
Z celého procesu tvorby od původního návrhu až po dokončení plynou následující poznatky:
- casting by měl zajistit profesionál, který ví, kde hledat
- účast Petry neobyčejně pomohla nejen samotnému natáčení, ale zjednodušila i průběh následných prací. Díky!
- pokoušet se zastat roli scénáristy, režiséra, kameramana a osvětlovače zároveň je trochu harakiri
- jde to, ale s jedním člověkem pro každou profesi by to šlo mnohem lépe
- kombo tablet/sluchátka/mikrofon je rozumně použitelným přístupem pro realizaci postsynchronů, minimálně pro videa s rychlou výměnou mezi protagonisty
- volba lokace je důležitá, zpětně mě rušivý hasičák/nástěnka trochu mrzí, ale zatím o lepším místě nevím
- Nikon 1 V1 si video dává, doporučuji
Jestli se zvolená forma videa osvědčí ukáže čas a reakce potenciálních klientů, které video zastihne ve vhodnější okamžik, než je aktuální advent. V dokončovací fázi je i další kousek, ale o tom zas někdy příště.
Diskuse k článku
No comments found.